З метою удосконалення освітнього процесу, на підставі викликів, що виникли
під час кризи через COVID-19, практичним психологом відділу у справах молоді
було проведено опитування стосовно вивчення думки щодо дистанційного навчання.
Респондентами були здобувачі освіти та науково-педагогічні працівники.
Загальна кількість опитаних становила 817 осіб.
З них - 750 (92%) студентів та 67 (8 %) викладачів.
Факультет іноземних мов - 173 (21,4%);
Факультет мистецтв - 128 (15,8%)
Хіміко-біологічний - 107 (13,2%);
Факультет педагогіки і психології - 101 (12,5%);
Фізико-математичний факультет - 97 (12 %);
Факультет філології і журналістики - 79 (9,8%);
Географічний - 21 (2,6%);
Інженерно-педагогічний - 77 (9,5%);
Факультет фізичного виховання - 17 (2,1%);
Історичний - 9 (1,1%);
Факультет мистецтв - 128 (15,8%)
Хіміко-біологічний - 107 (13,2%);
Факультет педагогіки і психології - 101 (12,5%);
Фізико-математичний факультет - 97 (12 %);
Факультет філології і журналістики - 79 (9,8%);
Географічний - 21 (2,6%);
Інженерно-педагогічний - 77 (9,5%);
Факультет фізичного виховання - 17 (2,1%);
Історичний - 9 (1,1%);
Ефективність дистанційного навчання респонденти оцінили наступним чином. За
5-бальною шкалою.
Найбільш ефективними засобами ДН на думку опитаних виявилися:
1. веб-сервіси для
проведення онлайн-занять (Zoom, Meet тощо) - 73, 7%
2.
мобільні додатки (Viber,
Messenger, Telegram та ін.) - 67,2 %
3.
освітні платформи для організації інтернет-навчання (Moodle, Google Class та ін.) - 66,5%
4. електронна пошта - 46,1%
5. веб-сервіси для
створення інтерактивних завдань - 10,4%
6. платформи відкритих
курсів ED-ERA, Coursera, Prometheus - 8,3%
7. http://bbb.umo.edu.ua/b -
0,1%
8. skype - 0,1%
9. https://idroo.com/ -
0,1%
10. не підходять ніякі і
нічого з переліченого по 0,1%.
З наступної діаграми бачимо, як розподілився відсоток здобувачів, хто
дистанційно, та все ж, долучався до освітнього процесу.
Більшість (55,6%) вважає, що присутні були 75 % здобувачів.
20,1% стверджує про 100% присутність.
17,5% говорить про половину, тобто 50% студентів.
3,2% вважає 25% явку здобувачів.
0,4% вказує на відсутність, тобто 0% присутності.
Решту відповідей розподілились в межах 80-90%. Що говорить про досить
високі показники.
Найбільш ефективними організаційними підходами у навчальному процесі
респонденти вважають:
- Поєднання
синхронного (живого онлайн) та асинхронного (віддаленого) навчання -
67,7%;
- Диференціація
навчання та гнучкість підходів - 58%;
- Індивідуальний
вибір засобу навчання викладачем - 51%;
- Вибір
єдиного засобу навчання колективом освітнього закладу - 23,6%;
- Можливість,
яка появиться у викладачів спілкуватися більш індивідуально зі студентами
і можливість більше вникнути у проблеми. - 0,1%
- дисциплінованість
учасників навчального процесу - 0,1%
- Можливість
вчитися у зручний для мене час - 0,1%
Стосовно прогнозів щодо майбутніх інтеграційних процесів в освіті,
зафіксовано наступні відповіді.
1. 42,4 % вважає, що формальна освіта частково збагатиться елементами дистанційної освіти.
2. 34 % - почне розбудовуватись новий тип інтегрованої індивідуалізованої освітньої системи.
3. 23 % говорить, що формальна освіта збагатиться елементами неформальної освіти у дистанційному режимі.
4. 0,1% - знизиться якість освіти.
5. 0,1% - мало що зміниться.
6. 0,1% - дистанційна форма навчання довела недосконалість нашої освітньої системи.
7. 0,1% - сподівається, що дистанційно взагалі не буде вчитись.
8. 0,1% - дистанційне навчання негативно відобразиться на якості знань.
Необхідними умовами для ефективної реалізації дистанційного навчання у майбутньому, на думку респондентів, є:
1. 42,4 % вважає, що формальна освіта частково збагатиться елементами дистанційної освіти.
2. 34 % - почне розбудовуватись новий тип інтегрованої індивідуалізованої освітньої системи.
3. 23 % говорить, що формальна освіта збагатиться елементами неформальної освіти у дистанційному режимі.
4. 0,1% - знизиться якість освіти.
5. 0,1% - мало що зміниться.
6. 0,1% - дистанційна форма навчання довела недосконалість нашої освітньої системи.
7. 0,1% - сподівається, що дистанційно взагалі не буде вчитись.
8. 0,1% - дистанційне навчання негативно відобразиться на якості знань.
Необхідними умовами для ефективної реалізації дистанційного навчання у майбутньому, на думку респондентів, є:
- якісний і хороший
інтернет-зв'язок;
- бажання навчатись дистанційно,
та можливо подальше проведення лекцій у дистанційному форматі, оскільки
усі хто не можуть відвідати очну лекцію можуть бути присутні дистанційно;
- технічне забезпечення студента
і викладача, систематичність, відповідальність і бажання навчатись з обох
сторін;
- введення електронної версії
балло-рейтингової системи;
- власний окремий додаток для
проведення онлайн навчання для меншого навантаження системи.
- створення презентацій,
навчальних відео;
- контроль; систематичність;
- взаєморозуміння і знаходження
спільної мови з викладачем;
- створення колективних робіт, де
можна залучити кожного студента;
- заохочення, кваліфікація,
мотивація та готовність викладачів до змін;
- гнучкі терміни здачі робіт;
- лояльність викладачів;
- відповідальність;
- опанування викладачами на
відповідному рівні інформаційних технологій, вибір єдиної платформи для
навчання, лекції у форматі онлайн-зустрічей з подальшим закріпленням
матеріалу у формі інтерактивних завдань. Відповідальне ставлення
викладачів до дистанційної освіти, як до повноцінного виду освіти.
- для ефективного дистанційного
функціонального навчання необхідно окреслити завдання й напрями процесу
розробки дистанційної навчальної програми, підготовку навчальних
матеріалів для їх дистанційної передачі і розподілити обов´язки так, як
потребує система дистанційного навчання.
- поінформованість викладачів,
чіткість, конкретика щодо організаціі роботи зі студентами та,
найголовніше, вміння викладачів ЕФЕКТИВНО застосовувати сучасні
технології. Пам‘ятати, що оригінальність у 2020 досить-таки відрізняється
від поняття оригінальності попередніх десятиліть.
- За умов чітко сформульованої
стратегії дистанційної освіти в Україні, наявності відповідних програм
загальнодержавного та регіонального рівнів, високого рівня комп’ютеризації
системи освіти, цифрової компетентності викладачів дистанційне навчання у
майбутньому буде ефективним.
- відповідальне (неформальне)
ставлення до дистанційного навчання зі сторони суб'єктів освітнього
процесу (викладачів і студентів); вміння вдало поєднувати різні платформи
дистанційної освіти для забезпечення ефективності навчального процесу.
- зробити завдання більш цікавими
і зрозумілішими,адже все-таки робиться без викладача,і попереднього живого
пояснення теми,адже на живих парах,ми дізнаємося більше цікавого,а ніж
прочитавши тему в мудлі!
- ресурс для проведення онлайн
занять, що зміг би досконало працювати при навантаженні системи. З Big
blue bottom виникали проблеми від перезавантаження ресурсу.
- високий рівень мотивованості
студентів; технічне забезпечення процесу (камери, мікрофони, програмне
забезпечення); високий рівень базової підготовки студентів
- більш доступні матеріали,
подача тем в цікавих формах до прикладу в відео, цікавих презентаціях, де
не сильно багато тексту.
- доступ до онлайн-платформ, які
працюють без перебоїв. Освіченість викладачів та студентів у сфері
комп'ютерних технологій.
- наявність єдиної платформи що
буде відповідати вимогам освітнього процесу. (Мудл таким не вважаю)
- відведення на дистанційне
навчання не більше 5% від загального обсягу навчального процесу.
Вашій увазі нижче представлена діаграма, яка демонструє ефективність/якість
дистанційного навчання у рамках перекваліфікації та/чи самоосвіти.
Небувалі виклики - це унікальний досвід, народження інноваційних ідей і прискорене
набуття нових якостей. Поступово послаблюється карантин і наразі надзвичайно
важливим є рефлексивний аналіз набутого досвіду впродовж дистанційного
навчання. Віримо, що з отриманого досвіду буде взято лише позитивні
моменти.
А поки - вдалого завершення навчального року!
УСПІХІВ!!!!
Немає коментарів:
Дописати коментар