Згідно з Указом Президента № 648/2019 від 4 вересня 2019 року, щорічно 17 вересня проводитиметься День безпеки пацієнтів.
Безпеку пацієнтів визначають одним із важливих елементів надання якісної медичної допомоги, з цим важко не погодитись. Однак, не лише медицина грунтується на принципах дотримання безпеки пацієнтів. Безпека клієнта, під час надання йому психологічної допомоги, питання не менш важливе та актуальне.
Психологічна служба ТНПУ вважає, що запорукою безпеки наших клієнтів є дотримання фахівцями ряду етичних норм. Як вони були визначені? Ким і коли? І чому це так важливо?
З нагоди першого в історії України Дня безпеки пацієнтів ми відкриємо Вам частину історії.
Одним з найбільш ранніх етичних кодексів був Нюрнберзький кодекс. Він був створений у 1947 році і являв собою звід з 10 принципів, що були написані під час судових процесів над нацистськими лікарями, яких звинувачували у шокуюче жорстоких дослідженнях над полоненими концтаборів. Кодекс надав стандарт, з яким можна було порівнювати поведінку звинувачених під час судових засідань. Врешті багато з них були засуджені до великого строку ув'язнення або смертної кари. У Нюрнберзькому кодексі особливо чітко говориться про важливість ретельного зіставлення ризиків і вигод та необхідності інформованої згоди на участь у будь-якому дослідженні.
Нажаль, навіть після закінчення Другої Світової війни в ряді країн були проведені медичні та психологічні експерименти, які шокували своєю жорстокістю. Це призвело до появи Гельсінкської декларації, яка є аналогічним етичним кодексом, що був створений Світовою медичною радою у 1964 році. Серед стандартів, які він додав до Нюрнберзького кодексу, було те, що дослідження за участю людей повинні бути задокументовані у письмовому протоколі - докладному описі дослідження, що пізніше розглядається незалежним комітетом. Гельсінкська декларація неодноразово переглядалася, останній перегляд відбувся у 2013 році.
Водночас з цим у ряді країн в різних галузях, зокрема у психології, почали з`являтися етичні кодекси поведінки, які регулювали норми і правила взаємодії психолога з клієнтом, а також норми проведення психологічних досліджень. Останні багаторазово переглядалися відображаючи зміни в моральних правилах соціуму. Одним із найвпливовіших у світі є “Етичні приниципи психологів та кодекс поведінки” написаний Американською психологічною асоціацією.
Базові принципи кодексу включають у себе:
Принцип 1 – “принести користь та не нашкодити” – У своїх професійних діях психологи прагнуть забезпечити добробут та права тих, з ким вони професійно взаємодіють.
Принцип 2 – “вірність та відповідальність” – при роботі з клієнтом психологи встановлють професійні стосунки побудовані на довірі. Вони усвідомлюють свої професійні обов'язки перед суспільством та перед конкретними громадами, в яких вони працюють. Психологи дотримуються професійних стандартів поведінки, уточнюють свої професійні ролі та обов'язки, беруть на себе відповідну відповідальність за свою поведінку. Психологи консультуються, посилаються або співпрацюють з іншими професіоналами та установами настільки, наскільки це необхідно для допомоги та задоволення інтересів своїх клієнтів.
Принцип 3 – “Цілісність”
Психологи прагнуть сприяти точності, чесності та правдивості в науці, викладанні та практиці психології. У цій діяльності психологи не крадуть, не обманюють і не беруть участь у шахрайстві, підтасуванні або навмисному викривленні фактів. Психологи прагнуть дотримуватися своїх обіцянок та уникати нерозумних чи незрозумілих зобов'язань.
Принцип 4 - Справедливість
Психологи визнають, що справедливість дає право всім людям отримувати однаковий доступ до психологічних втручань та користі від них, а також однаковій якості їх надання. Психологи здійснюють розумне судження та вживають запобіжних заходів, щоб гарантувати, що їхні потенційні упередження, межі їх компетенції та обмеження їхньої експертизи не призведуть до невиправданих дій.
Принцип 5 - Повага до прав людини та гідності
Психологи поважають гідність і цінність усіх людей, а також права окремих осіб на недоторканність приватного життя, конфіденційність і самовизначення. Психологи знають, що для захисту прав і добробуту людей чи спільнот, чия вразливість перешкоджає самостійному прийняттю рішень, можуть знадобитися спеціальні запобіжні заходи. Психологи знають і поважають культурні, індивідуальні та рольові відмінності, в тому числі засновані на віку, статі, гендерній ідентичності, расі, етнічній приналежності, культурі, національному походженні, релігії, сексуальній орієнтації, інвалідності, мові і соціально-економічному статусі, і враховують їх фактори при роботі з членами таких груп. Психологи намагаються усунути вплив упереджень на свою роботу, грунтуючись на цих факторах, і вони свідомо не беруть участь або не виправдовують дії інших, заснованих на таких упередженнях.
Адже, здорова і щаслива особистіть - наша мета!
Гарного дня)
Немає коментарів:
Дописати коментар