суботу, 9 жовтня 2021 р.

Всесвітній день психічного здоров'я


З метою підвищення обізнаності щодо проблем психічного здоров'я щороку 10 жовтня відзначається Всесвітній день психічного здоров'я. Цей день призначений для більш відкритого обговорення психічних розладів, а також для стимулювання інвестицій в служби профілактики і лікування.
Фізичне та психічне здоров'я взаємопов'язані. Існує реальна необхідність приділяти увагу проблемам психічного здоров'я людей з хронічними хворобами і проблем фізичного здоров'я людей, що страждають психічними захворюваннями в рамках безперервного і комплексного медичного обслуговування.

Охорона психічного здоров'я охоплює широкий спектр діяльності, прямо або побічно пов'язаної з компонентом душевного благополуччя, включеного в даний ВООЗ визначення здоров'я: "стан повного фізичного, душевного і соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб". Це відноситься до зміцнення здоров'я, профілактики психічних розладів, а також лікування та реабілітації людей, які страждають психічними розладами.

Що таке психічне здоров'я?

Психічне здоров'я не є просто відсутністю психічного розладу. Воно визначається як стан благополуччя, при якому кожна людина може реалізувати свій власний потенціал, справлятися зі звичайними життєвими стресами, продуктивно і плідно працювати, а також робити внесок в життя своєї спільноти.

У більшості країн, особливо в країнах з низьким і середнім рівнем доходу, служби охорони психічного здоров'я відчувають серйозну нестачу ресурсів, як кадрових, так і фінансових. Більша частина з наявних ресурсів охорони здоров'я в даний час витрачається на спеціалізоване лікування та догляд за психічно хворими людьми і меншою мірою - на інтегровану систему охорони психічного здоров'я. Замість надання допомоги у великих психіатричних лікарнях країни повинні інтегрувати охорону психічного здоров'я в первинну медико-санітарну допомогу, забезпечувати допомогу за цим профілем в лікарнях загального призначення та розвивати служби охорони психічного здоров'я на рівні громад.

Ще менше фінансових ресурсів доступно для пропаганди психічного здоров'я - широкого поняття, що об'єднує цілий ряд стратегій, всі з яких спрямовані на надання позитивного впливу на психічне здоров'я. Серед використовуваних стратегій - заохочення індивідуальних ресурсів і вмінь та поліпшення соціально-економічного середовища.

Для зміцнення психічного здоров'я необхідні багатосекторальні дії, до яких залучені різні державні сектора та неурядові або місцеві організації. Основна увагу необхідно приділяти зміцненню психічного здоров'я протягом усього життя з тим, щоб забезпечити здоровий життєвий старт для дітей і запобігти психічні розлади в зрілості і старості.

Основні факти

Понад 450 мільйонів людей страждають від психічних розладів. У багатьох інших людей є психічні проблеми.

Психічне здоров'я є невід'ємною частиною здоров'я; дійсно, без психічного здоров'я немає здоров'я.

Психічне здоров'я - це не тільки відсутність психічних розладів.

Психічне здоров'я визначається соціально-економічними, біологічними чинниками і залежить від факторів навколишнього середовища.

Для зміцнення психічного здоров'я існують ефективні за вартістю міжсекторальні стратегії і заходи.

Психічне здоров'я є невід'ємною частиною і найважливішим компонентом здоров'я. Як було вже сказано, в Статуті ВООЗ йдеться: "Здоров'я є станом повного фізичного, душевного і соціального благополуччя, а не тільки відсутністю хвороб і фізичних дефектів". Важливим наслідком цього визначення є те, що психічне здоров'я - це не тільки відсутність психічних розладів і форм інвалідності.

Психічне здоров'я - це стан благополуччя, в якому людина реалізує свої здібності, може протистояти звичайним життєвим стресів, продуктивно працювати і робити внесок в своє співтовариство. В цьому позитивному сенсі психічне здоров'я є основою добробуту людини та ефективного функціонування спільноти.

Детермінанти психічного здоров'я

Рівень психічного здоров'я людини в кожен даний момент часу визначається численними соціальними, психологічними і біологічними факторами. Так, наприклад, сталий соціально-економічний тиск визнається фактором ризику для психічного здоров'я окремих людей і співтовариств. Очевидні фактичні дані пов'язані з показниками злиднів, включаючи низькі рівні освіти.

Погане здоров'я пов'язано також зі швидкими соціальними змінами, стресовими умовами на роботі, гендерною дискримінацією, соціальним відчуженням, нездоровим способом життя, ризиками насильства і фізичного нездоров'я, а також з порушеннями прав людини.

Існують також спеціальні психологічні та особистісні чинники, через які люди стають вразливими перед психічними розладами. І, нарешті, є ряд біологічних причин психічних розладів, включаючи генетичні фактори і дисбаланс хімічних речовин у мозку.
Стратегії та заходи

Зміцнення психічного здоров'я включає дії по створенню умов життя і навколишнього середовища, підтримують психічне здоров'я і дозволяють людям вести здоровий спосіб життя. Сюди входить цілий ряд дій, спрямованих на підвищення ймовірності того, щоб більша кількість людей мали краще психічне здоров'я.

Атмосфера, в якій забезпечені повага і захист основних громадянських, політичних, соціально-економічних і культурних прав, є основою зміцнення психічного здоров'я. При відсутності безпеки і свободи, що забезпечуються цими правами, підтримувати високий рівень психічного здоров'я дуже складно.

ВООЗ підтримує уряди в їх прагненнях зміцнити психічне здоров'я, аналізує фактичні дані щодо зміцнення психічного здоров'я і працює з урядами з метою поширення цієї інформації і включення ефективних стратегій у політику і плани.

Програма ВООЗ щодо усунення прогалин в галузі охорони психічного здоров'я (mhGAP) спрямована на нарощування масштабів послуг для людей з психічними і неврологічними розладами, а також з розладами, пов'язаними із вживанням наркотиків та інших речовин, особливо в країнах з низьким і середнім рівнем доходу. При прийнятті та здійсненні цієї програми десятки мільйонів людей зможуть отримувати лікування від депресії, шизофренії та епілепсії, уникнути самогубств і вести нормальний спосіб життя, навіть в місцях з обмеженими ресурсами.

Джерело

Немає коментарів:

Дописати коментар

ВІДТЕПЕР ШУКАЙТЕ НАС ТУТ ✋👇

ОСНОВНІ СТОРІНКИ У МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ  https://tnpu.edu.ua/vyhovna%20robota/sps.php  https://www.instagram.com/ps_tnpu/  T...